divendres, 24 de juny del 2011

Refugi Àngel Orús- Pic de Bardamina 3079m.- Refugi- Aparcament Pleta de l'Estallo.

15-05-2011.- Després de fer ahir l'aproximació, pujant des de Tarragona fins Eriste i d'aquí fins el Refugi, hem sopat dormit i esmorzat en ell. Avui iniciem amb bon ànim i bon temps la pujada al Cim del Bardamina.
Tenim intenció de fer la cresta i passar pels pics de Paüls, però degut a la neu, a algunes cornises i d'altres inconvenients em tingut que buscar una escapatòria a mitja cresta i baixar com hem pogut fins la glacera.
La ruta sens a fet llarga i lenta, però el principal es que tots hem arribat bé i contents de la fita aconseguida.

Refugi Àngel Orús- Cabana de Llardaneta- Ball dels Ibons- Ibon de les Alforches- Ibon d'Abaixo- Pic de Bardamina 3079m.- tros de cresta dels Paüls- Barranc des Ibons- tornada al Refugi pel Gr- Ball d'Eriste- Cascada de l'Espigantosa- Aparcament Pleta de l'Estallo.

06:50 (0,0km) 2122m.- Sortim del Refugi per la mateixa ruta del Posets, cap al nord.
Sortim del Refugi
Trobem diferents cartells indicadors, anem pujant progressivament fins arribar al Torrent de Lladaneta a 2371m., aquí el creuem i anem a l'esquerra, ara planejant una mica i amb algun tros de baixada suau.
07:46 (2,2km) 2320m.- Trobem la cabana de Llardaneta. Petita cabana de pedra on ens podem refugià o passar la nit si fes falta. Ara seguim pujant suau cap a l'esquerra, hem de rodejar la Serra de Llardana per la ball des Ibons.
08:20 (3,4km) 2420m.- Arribem al Ibon de les Alforches, està completament gelat, encara fa bastant fred en aquesta hora. A partir d'aquí girem altre vegada cap el nord. Ja es divisen el Bardamina i els Paüls, seguim rodejant la serra i anem guanyant desnivell poc a poc cap a l'esquerra, que es per on pujarem. Hi ha una mica de neu a la cara nord però es pot anar bé sense grampons ja que el desnivell encara no es massa fort.
Es divisen el Bardamina i els Paüls al fons
08:49 (4,2km) 2466m.- Pleta d'es Ibons. Deixem arrere la Serra de Llardana, i a partir d'aquí ja puja fort la pendent, es va pujant per zona pedregosa i no massa solta, combinada amb zones de neu.
09:27 (5,1km) 2757m.- Toca posar-se els grampons, a partir d'aquí la zona es més empinada i ja es tot neu fins el cim.
Possant-nos els grampons
Anem obliquament sortejant algun grans blocs de roca fins anar a buscar la perpendicular del Bardamina on armats amb grampons i piolets, enfilarem recta cap a la cresta.

Una vegada dalt crestegem una mica passant amb compte per algunes cornises fins arribar al Pic.
Cresta del Bardamina amb les cornises
11:15 (6,2km) 3079m.- Pic de Bardamina. Hem d'estar al raser ja que a la cara nord fa bastant fred i vent, mengem alguna cosa i esperem que estem tots.
Baixada del Bardamina directa d'alguns
Alguns sortim d'aquí per la part oest amb d’intenció de fer els pics de Paüls per la cresta.
Cresta i Pics de Paüls amb el Posets al fons
Està poc fitat, al menys amb neu. Crec que hem anat massa per l’aresta, ens costa molt avançar. Arribem a alguns punts complicats per nosaltres, a més no portem cordes.
Un a passat com a pogut i a fet tota la cresta uf!
Els altres hem buscat una sortida cap a la glacera, difícil però hem sortit.
D'aquí cap a baix, anem a buscar el camí per on hem pujat. Ara la neu està bastant tova i ens enfonsem fins el genoll en alguns llocs.
Reunió pasada la neu
Passem per la ball des Ibons, d'aquí baixo una mica més que abans i vaig pel barranc des Ibons.
No estic sota la cova encara que ho sembli
Trobo marques de Gr que el segueixo. Vaig planejant bastant procurant no agafar desnivell i segueixo fins el Torrent de Llardaneta, aquí tinc que baixar una mica per passar a l'altre costat. Hi ha uns tubs negres d'aigua canalitzada. Passo al altre costat i segueixo el Gr, el camí es bastant pla i amb poca dificultat. Va a parar just davant del Refugi.
Refugi Àngel Orús
15:39 (12,5km) 2100m.- Refugi d'Àngel Orús. Aquí fem reunió. Esperem que estem tots. Reponem forces, i al cap d'una estona emprenem el camí de tornada cap el cotxe. Estem 1 h. parats.
Baixem fort fins la Ball d'Eriste i seguim el camí fins la Pleta de l'Estallo.
Sota la Cascada d'Espigantosa
17:59 (16,3km) 1489m.- Després de passar per la bonica cascada d'Espigantosa arribem al cotxe i donem per acabada l'excursió.

Mapa 3D:

Dades Tècniques:

Distància: 17,4 km.
Temps en Moviment: 6 h.57'
Temps Total: 11 h. 10'

Descarregar el Track: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?&id=1803657

1. Hola Matorro:

Soy Jose, (compañero de Angel) los que coincidimos hace pocos dias con vosotros en el Ref. de Estós, ¿como fueron las "escaladas" previstas por los picos? a nosotros todo nos fue de maravilla, según lo que habíamos previsto.

Tu blog está muy bien, comentarios, fotos, gráficas, etc., tango ganas de ver las rutas que habéis hecho estos días por los Piris.

Nosotros hemos publicado la ruta del primer día, (http://vamosderuta.blogspot.com/2011/07/pirineos-vuelta-al-posets-dia-1-camping.html) la semana que viene saldrá la del 2º día, y allí estará la foto que nos hicimos juntos.

Saludos y B.R.A.T

2. Hola otra vez:

Revisando de nuevo tu blog, por si habían novedades, me he fijado que la foto inicial o carátula, me suena muuucho, ¿es cierto que está sacada en un bonito salto ubicado en un precioso rincon apartado del camino entre el Ibonet de Batisielles y el Ibon de Escarpinosa?

Ya me lo confirmarás, y a ver si nos pones pronto las fotos y la crónica de vuestras últimas andanzas por el Pirineo, ya tenemos ganas de verlas.