divendres, 14 de maig del 2010

Siurana- Grau dels Masets- Els Gorgs- Grau de la Trona i camí de Cornudella

17-04-2010 Ruta bonica amb corriols, bon temps i diversos Graus a realitzar.
Com arribar-l’hi:
Sortim de Tarragona per la carretera de Reus, agafem direcció Falset i girem a la dreta al creuament de Les Borges i Alforja, pugem el coll d’Alforja i seguim per la carretera fins a Cornudella. Al sortir del poble trobem un desviament cap el Pantà de Siurana que NO hem d'agafar, i als pocs metres en trobem un altre cap al poble de Siurana, entrem a la dreta.
Seguim la carretera uns 3’5 km. On trobem una corba a esquerres molt tancada veiem un camí recte on hi ha una cadena, al costat de la entrada hi ha una petita esplanada on podem deixar el cotxe.
Siurana- Grau dels Masets- Mas de la Barba- Mas de l'Extremeny- Els Gorgs de la Febró- Grau de la Trona- Siurana- Camí de Cornudella.
08:18 (0’0km) 556m.- Sortim per la pista ampla on hi ha la cadena i que va seguin tota la muntanya. Anem veient les formes de la pedra erosionada amb coves i forats. El camí va a mitja alçada amb el pantà a la dreta i el riu Siurana per sota.
Muntanya de Siurana erosionada
08:56 (3’2km) 514m.- Trobem a l’esquerra el Grau de la Trona (l’agafarem de tornada) i una mica més endavant a la dreta el molí paperer en ruïnes.
09’00 (3’5km) 520m.- Trobem el Mas d’en Candi a la dreta. Davant mateix hi ha un sender que puja dret, però uns metres més endavant n'hi ha un altre més marcat que va a parar al mateix lloc i no tant perdedor. Pugem recta cap amunt pel Grau dels Masets, fa unes quantes giragonses i te unes vistes molt maques, no te gaire dificultat a part de la pendent.
Camí del Grau dels Masets
09:39 (4’7km) 732m.- Arribem a dalt on passa un camí ample, el creuem i pujant recta, camp a través, farem cap a la pista principal de dalt que agafarem a la dreta cap el Mas de la Barba. Als 200m trobem dos camins, agafarem el de la dreta.
Mas de la Barba, Alzina Mil•lenària
09:54 (5’5km) 763m.- Arribem al Mas  de la Barba. Trobem l'arbre monumental més gran de la zona, una Alzina mil•lenària. Sortim des de l'alzina cap amunt per un corriol marcat amb unes ratlles que ens porta a la pista que hem deixat abans de anar cap al Mas. La seguim i anem agafant els creuaments que trobem cap a la dreta fins arribar al Mas de l'Extremeny que està vora el barranc.
Barranc al Mas de l'Extremeny
10:12 (7'0km) 788m.- Mas de l’Extremeny. Agafem un senderó que baixa directe pel barranc, cap baix el riu, arribem a una cruïlla que ens indica cap a Siurana , NO l'agafem, creuem el rierol i seguim per l’altre costat per una pista que puja trencada fins a una pista principal, la seguim direcció els Gorgs, a la dreta. Passem pel Mas d'en Porrera fins un creuament de camins.
10:56 (10'0km) 798m.- El camí es desvia en dos, anem per la dreta i seguim baixant, passem pels Masos de Galzaran i el Mas de la Verda per després baixar fort per una pista empinada fins el riu Siurana.
11:24 (12'2km) 670m.- Travessem el riu per unes pilones, si no ens volem mullar, seguim el camí direcció els Gorgs.
11:52 (14'2km) 634m.- Hem baixat un camí, on veiem una bassa i el camí que continua per la dreta pujant, nosaltres anem direcció cap dins del barranc agafant un senderó estret i tapat que ens portarà cap els Gorgs.
El Gorg
12:16 (15'0km) 692m.- El Gorg, (cascada d'aigua i bassa). Passem pel Gorguet (bassa més petita, hi trobem gent fent barranquisme), sortim d'aquí per un senderó tapat que va a mitja alçada de la muntanya direcció nord, sortint de la vall per on hem vingut però per l'altra costat del barranc. (NO anem pel GR que passa per darrera del Gorguet i puja cap dalt).
12:32 (15'9km) 691m.- Empalmem amb la pista que hem deixat abans quant ens hem desviat per anar cap el Gorg. La seguim i al primer creuament que trobem baixem a la dreta, uns metres abans també hi ha un senderó que ens porta cap el riu.
12:56 (17'9km) 541m.- Arribem al riu, seguim riu avall fins el Molí de l'Esquirola, anem per on vulguem o puguem, es molt pedregós .
13:00 (18'1km) 531m.- Molí de l'Esquirola, passem el riu i seguim per la pista direcció Siurana, passem per davant del Mas d'en Candi.
Entrada al camí del Grau de La Trona
13:20 (19'3km) 520m.- Arribem al molí paperer on, ara sí, agafem el camí del Grau de la Trona. Senderó empinat caragolat i molt bonic amb vistes de la vall, al pantà i on hi han zones d'escalada. Passem per la Trona i seguim el PR direcció Siurana.
Grau de La Trona
13:56 (21'2km) 720m.- Estem a Siurana, veiem el poble, els acantilats, l’església romànica, el castell...
Poble de Siurana
14:13 (21'9km) 720m.- A la sortida de les cases del poble, abans d'agafar el camí principal, hi ha un indicador que ens diu Cornudella, anem cap avall per un senderó bastant empinat i pedregós, a la primera cruïlla agafem a la esquerra seguint el PR direcció a Cornudella. Arribem a la pista que hem agafat al inici de l'excursió i cap a la dreta als 100m farem cap al cotxe.
14:32 (23'5km) 556m.- Donem per acabada l'excursió.

Distància: 23,5 km.
Desnivell: 1156 m.
Dificultat: Alta
Temps total: 6:14 h.
Temps en Moviment: 5:32 h.

Punts d’interès:
Grau dels Masets: Senderó entre roques i amb bones vistes.
Alzina del Mas de la Barba: Arbre monumental impressionant.
Mas de l'Extremeny: Vistes de la Vall.
Els Gorgs: Salts d'aigua i basses per banyar-se o fer barranquisme.
Grau de La Trona: Formes rocoses impressionants amb bones vistes de la vall i del pantà.
Siurana: Poble atractiu i ubicat en un lloc privilegiat on es pot passar una bona estona.