dimecres, 15 d’abril del 2015

Refugi Respomuso- Coll Tebarrai- Coll Pondiellos- Agulla Pondiellos- Cresta Argualas- Refugi Casa de Piedra.

Dia 6 de 6 de la Volta Pirineus Francès Espanyol.

18-07-2014.- Després de dos dies intensos fent el Balaitous i la cresta de la Frondella, avui no serà menys.
El dia es presenta llarg ja que a més de la travessa cap el refugi Casa de Piedra, fem uns quants pics i després tenim tres hores en cotxe per tornar a casa.
El temps ha estat bo, encara que al inici de la cresta de Argualas ha començat a ploure i havia risc de tempesta, la qual cosa ens ha fet dubtar si fer-la o no.
Al final ens hem mullat una mica, la tempesta s'ha desviat cap el nord i hem pogut fer la ruta tal com teníem prevista.
Degut a una zona que hem trobat glaçada a la baixada del Tebarrai, no hem pogut fer la travessa horitzontal per sota la marmolera dels Infiernos cap a Pondiellos, hem baixat més de la compta i hem tingut que remuntar 200m. pel costat nord de la cascada de Pondiellos cap els Ibons de Pondiellos.

06:57 2115m.- Sortim del Refugi de Respomuso direcció sud-est. Seguim marques de Gr.
Pugem el turonet i baixem cap el riu.

07:17 2118m.- Estem al riu, porta bastant aigua i l'hem de travessar, ens hem de treure les sabates.
Seguim recta amunt per la vall Llena Cantal, com baixa bastant aigua per els rierols hem de buscar el pas adequat i hem de travessar-los varies vegades.

08:34 2442m.- Trobem neu contínua, ens posem els grampons i busquem la via directa.

09:18 2734m.- Coll de Tebarrai. Fa molt vent, ens refugiem per treure’ns els grampons, mengem alguna cosa i baixem cap el Ibon de Tebarrai.
L'hem de vorejar per l'esquerra, per sota el Coll dels Infiernos. Està gelat i el pas delicat.
09:45 2687m.- Arribem a la gola del llac. Hem d'anar per l'esquerra de la cascada.
L'engorjat esta nevat i gelat, el baixem pel mig i per les roques de la dreta.
Això ens impedeix el pas per fer la travessa horitzontal i hem de baixar una mica més del que toca.
Veiem un sender baix i l'anem a buscar per després poder remuntar amb més comoditat.
10:23 2452m.- Fem un error i anem cap el coll que veiem a la dreta, no hi ha pas i ens toca retornar cap el peu de la cascada (el track està corregit correctament).
11:03.- Anem a remuntar pel costat nord de la cascada cap a la sortida dels Ibons de Pondiellos.

11:26 2664m.- Arribem dalt el pla. Trobem diversos Ibons, busquem la línia directa cap el Coll de Pondiellos.

Hi ha bastanta neu fins el peu del coll on remuntem per roca.
12:05 2809m.- Coll de Pondiellos. Parem a menjar alguna cosa, guardem pals i ens posem els cascs.

12:24 Continuem fent una grimpada d'un corredor amb molta pedra solta. Perill de caiguda de pedres.
Seguim per roca, alguna travessa horitzontal, algun pas aeri fins el primer cim.
12:48 3011m.- Agulla de Pondiellos. Tenim darrera al oest el Garmo.

Hem de baixar a la bretxa central fins el peu i remuntar per pedra posant algunes mans.
Es veu que ve tempesta i ens pensem si seguir. Ja que estem seguim a veure que passa. Ens mullem una mica però la tempesta es desvia cap el nord. Podem continuar.
13:01 3051m.- Pic de Garmo Negro.

Fem una baixada per sender de tartera en diagonal i anem a buscar el collet de les Argualas. Alguna grimpadeta, algun pas aeri i seguim la cresta amb poca dificultat.
13:22 3032m.- Pic Algas Norte.
Darrera els Algas i l'Argualas
13:31 3036m.- Pic Algas. Hi ha algun pas descompost que es pot evitar per l'esquerra.
Darrera els Infiernos.

13:51 3046m.- Pic Argualas. La pujada final es pot fer pel sender que va a la dreta i remuntar per darrera.

13:57 Iniciem el descens. Ara una baixada continuada de 1400m.
Retornem pel sender que hem vingut fins que podem baixar a la glacera. Ara per neu en diagonal fins anar a buscar un roqueram. Baixem el màxim possible per roca, després neu fins trobar el sender que ens portarà al refugi.
15:41 1630m.- Arribem al Refugi Casa de Piedra.
Punt final a la setmana Pirinenca.
Ara al cotxe, ens canviem de roba, ens remullem i rentem al riu, i anem a beure i menjar al refugi.