dimarts, 1 d’octubre del 2013

Del Refugi Casa de Piedra al de Bachimaña i l'endemà 4 tres mils, els 3 Infiernos i l'Arnales.

05/06-07-2013.- La previsió era de fer tots el pics que hi han a la zona però com moltes vegades les previsions son massa optimistes i després sempre queda alguna cosa per fer.
Vam pujar el divendres al vespre, després de treballar, cap al Balneari de Panticosa i des d'allí vam fer l'aproximació anant a dormir al Refugi de Bachimaña.
L'endemà vam fer els Infiernos i l'Arnales i varem baixat per la via tradicional cap a la Casa de Piedra.
La ruta ha estat amb molta neu, la descriuré tota d'una tirada per qui la vulgui fer.

18:11 (0'0km) 1637m.- Sortim per un sender que puja per darrera del Refu de la Casa de Piedra, comença pujant fort i fent ziga zagues.
Va seguint el Gr 11 i passa prop del riu pel marge dret, es a dir el costat esquerra tal com puges on hi trobem diverses cascades on podem arrimar-nos a veure-les de tant en tant.

19:19 (2'5km) 1989m.- Arribem a la cascada del Fraile, pugem per la cuesta del Fraile la última pujada empinada i pedregosa.

Quant arribem dalt ja veiem la pressa de Bachimaña i a la dreta el nou Refugi.

19:47 (3'3km) 2200m.- Refugi dels Ibones de Bachimaña. Ara a sopar, descansar per demà sortir aviat.

06:03.- Sortim del Refu seguint el Gr-11 direcció vorejant l'embassament de Bachimaña.

El sender gira cap al Oest, anem remuntant per la neu,  tot i que està dura encara no hi ha massa pendent.

06:54 (6'4km) 2351m.- Ibon Azul Inferior. D'aquí veiem bé els Infiernos, voregem el Llac per la dreta i remuntem cap a l'Ibon Superior.

07:11 (6'8km) 2399m.- Ibon Azul Superior.
El voregem per la dreta i ens posem els grampons. La pendent ara es més forta i la neu està gelada.

08:10 (8'8km) 2721.- Coll del Infierno.
Ens traiem els grampons per iniciar l’ascens cap a la cresta.
Anem pujant directa, ens trobem una gran placa de neu i gel que no ens permet passar amb seguretat. En ves de posar-nos els grampons i tornar-los a treure, decidim baixar una mica, vorejar-la per sota i tornar a remuntar per la cara oest.
Passos sense gaire dificultat i alguna petita grimpadeta ens portaran cap el cim.
09:35 (9'9km) 3073.- Cim del Infierno Occidental. Bones vistes, 4 fotos i seguim per la cresta.

09:51 (10'2km) 3082m.- Després de passar la marmolera arribem al Pic del Infierno Central.

Seguim per la cresta i passem per dalt d'una canal que es per on després baixarem.

10:00 (10'4km) 3076m.- Pic del Infierno Oriental.
Seguim la cresta i baixem una mica per veure on son els ràpels que volíem fer per anar directa al Arnales.
Al refugi ens han dit que no estaven en condicions ja que al haver tanta neu l'argolla superior podria ser que estes enterrada.
Tornem arrere i anem a buscar la canal de baixada per la cara sud.
Iniciem la baixada pel costat esquerra de la canal però arriba un moment en que hem d'entrar directament a la canal de neu gelada i no ho veiem clar.
Remuntem altre vegada fins el cim i intentem la baixada pel costat dret, una zona herbosa i pedregosa que no te molta dificultat però s'ha d'estar molt atent, ja que la pendent es molt pronunciada.
Arribem a la part de baix de la canal, ens posem els grampons i baixem a la pala de neu. Hem de fer una travessa horitzontal, una mica exposada, per anar a buscar directament la pujada per una pala vertical el coll de l'Arnales.

11:10 (11'2km) 3002m.- Pic de l'Arnales.

Després de la baixada vertical cara a la muntanya, enfilem per la via directa cap el coll de Pondiellos.

11:45 (12'2km) 28909m.- Coll de Pondiellos. Aquí fem la primera paradeta important del dia, ja es hora. Ens reunim, mengem i descansem una estona.
Decidim deixar la cresta de l'Argualas per una altra ocasió.

A les 12:22 iniciem la baixada per la Mallata Alta directa a la Casa de Piedra.
14:14 (16'8km) 1633m.- Arribem al pàrquing del Balneari de Panticosa.
Ara un bon dinar i cap a casa.